The earth is our home

Min passion är resor. Jag älskar det. Det är så fasinerande att man på några få timmar kan vara i ett helt främmande(?) land med främmande människor och kulturer. Man lär sig så mycket om både världen och ibland även om sig själv.
När jag var i Malta på språkresa t.ex så fick jag veta mycket om livet i asiatiska länder som Korea, Japan och Kina (då min klass var invarderad av dom) Till att börja med så är det verkligen så att japaner och lika så koreaner är otroligt intelligenta och alltid har det senaste inom tekniken. Det håller dessutom på att uppfinnas VÄGGAR som ska ändra färg efter ditt humör. Helt SJUKT. Hur ska det gå till?

VI pratade också mycket om den stora skillnaden med uppfostran mellan europa och asien. De såg inga fel i att deras föräldrar eller lärare straffade dom om dom inte lydde och vissa var tillochmed RÄDDA för sin pappa. Jag menar.. om man i Sverige ens skulle ta tag i sin unges arm på stan skulle man få onda eller förskräckta blickar på sig och man skulle kunna höra de anklagande tankarna "barnmisshandlare" genom luften. Men i Korea är det inga fel att mitt i matvaruhuset ge en smäll på rumpan för att ungen tjatar om att få godis. Som sagt: Fasinerande.

Så jag ger Korea tummen upp för tekniken men en tvekande tumme för politiken.

Ajöss

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0